Kto czyta, nie błądzi.

Sala samobójców. Hejter

Sala samobójców. Hejter Obálka knihy Sala samobójców. Hejter
thriller
Kino Świat, TVN, Canal+
2020
film
Jan Komasa
Maciej Musiałowski, Agata Kulesza, Danuta Stenka, Vanessa Aleksander, Maciej Stuhr, Jacek Koman
Jerzy Kapuściński, Wojciech Kabarowski

Student prawa Tomek, zostaje przyłapany na plagiacie i w związku z tym wydalony z uczelni. Postanawia jednak ukrywać ten fakt przed światem i nadal pobiera pomoc finansową od państwa Krasuckich, których zna od czasów dzieciństwa, ponieważ przyjeżdżali na wakacje na wieś, skąd pochodzi. Jednocześnie bohater zaczyna pracować w szemranej agencji PR, zajmującej się nieetycznym usuwaniem konkurencji dla swoich klientów.

Pechowy film. Zaledwie tydzień po jego kinowej premierze rząd zdecydował o zamknięciu kin w związku z epidemią chińskiego wirusa. W ten sposób film „Sala samobójców. Hejter” trafił do dystrybucji internetowej. Film można obejrzeć przez usługę VOD Canal+ lub Player TVN. Oczywiście po wykupieniu dostępu. Nowe dzieło Komasy jest określane jako spin-off wcześniejszego filmu „Sala samobójców” sprzed blisko dziesięciu lat. W zasadzie oba filmy łączy głównie to, że część akcji odbywa się w animowanym świecie gry komputerowej.

Zacznijmy od grzechu głównego wszystkich polskich filmów. Strona dźwiękowa jest beznadziejna. Aktorzy, szczególnie młodzi mają ogromne braki w zakresie dykcji. Każdy film powinien być emitowany z napisami. A tak w ogóle to brakuje realizatorów dźwięku z prawdziwego zdarzenia. Totalna amatorszczyzna. No, i skoro już ponarzekaliśmy, to kilka uwag o samej zawartości filmu.

Zamierzeniem twórców było chyba wykreowanie młodego i sympatycznego bohatera, który dopuści się rzeczy strasznych, ale którego widz zdąży polubić. Jeśli tak, to nie udało się. Bohater jest oczywistym socjopatą. I wcale nie budzi sympatii. Znacznie lepiej wyszedł społeczny przekaz filmu. Może dlatego, że rzeczywistość przerosła fikcję. Zanim twórcy skończyli film, w wyniku hejterskich działań zginął prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. W ten sposób dzieło Jana Komasy przekształciło się z ponurej fantastyki w stylu „Black Mirror” w porażający polityczny thriller o zdecydowanej społecznej wymowie.

Print Friendly, PDF & Email