Kto czyta, nie błądzi.

Na noże

Na noże Obálka knihy Na noże
Rian Johnson
kryminał
Amazon Prime Video
2019
film
Rian Johnson
Daniel Craig, Christopher Plummer, Don Johnson, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Ana de Armas, Katherine Langford
Rian Johnson, Tom Karnowski

Sławny autor kryminałów stał się istotną postacią kryminalnej intrygi. A dokładniej mówiąc, jest trupem i wybitny detektyw Benoit Blanc ma przed sobą trudne zadanie. Czy pisarz popełnił samobójstwo, czy też został zamordowany.

„Na noże” to brawurowa i nieprawdopodobna historia kryminalna w gwiazdorskiej obsadzie. Christopher Plummer wcielił się w postać słynnego pisarza, autora bestsellerowych kryminałów, który w tej opowieści wystąpi w nietypowej roli. Zagra zwłoki. I to zagra bardzo realistycznie, bo będzie martwy. Daniel Craig jako słynny detektyw Benoit Blanc będzie musiał rozstrzygnąć, czy było to samobójstwo, czy też sprytnie zaaranżowane morderstwo.

W posiadłości pisarza znajdują się członkowie jego rodziny, którzy są pozornie sympatyczną gromadką pasożytów, korzystających z bogactwa swego ojca, teścia i dziadka. Rodzinka zadowolona jest ze wstępnego werdyktu coronera. Samobójstwo oznacza bowiem, że szybko dobiorą się do spadku. Są niecierpliwi, pisarz poprzedniego wieczoru nie miał dla nikogo z nich dobrych wieści.

Gdy okazuje się, że kwestia samobójstwa wcale nie jest tak oczywista, rodzinka sukcesywnie ujawnia swe najgorsze cechy. Jedyną osobą spoza rodziny, która została wplątana w tę sytuację, jest pielęgniarka Marta Cabrera. Ma ona jedną wyjątkową cechę, jest uczulona na kłamstwo i jeśli próbuje kłamać, wymiotuje. A to pozwala detektywowi dowiedzieć się rzeczy, których w poczuciu lojalności wobec rodziny Thrombeyów, nie chciałaby zdradzać.

Najciekawsze w filmie jest to, że do samego końca nie znamy rozwiązania tej intrygi, choć kolejne fakty widz poznaje dość szybko. Ale nic nie jest takie proste i oczywiste, jak się nam wydaje. „Na noże” to film, który trzyma w napięciu do samego końca, choć oczywiście mamy świadomość pewnej umowności tej fabuły. Twórcy filmu bowiem zręcznie balansują pomiędzy umownością pastiszu, a socjologicznym realizmem. Nie chodzi bowiem tylko o zbrodnię, ale też ostre oskarżenie klasy zamożnych pasożytów.

Print Friendly, PDF & Email